محمود اعتضادی

رایانه - موسیقی - روانشناسی
 
آشنایی با امکان Multisesion و Multiple Recorders
ساعت ۸:۳٥ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٧ تیر ۱۳٩٠ : توسط : محمود اعتضادی جمع

یکی از پرسشهای مکرر کاربران رایت چند مرحله‎ای بر روی  DVD  یا CD  معمولی است. 

هنگام رایت با نرم افزار Nero  با انتخاب گزینه Multisesion و Multiple Recorders  امکان چند بار رایت بروی سی دی و یا دوی دی معمولی را میسر میکند.  Multisesion  عمل چند بار رایت را امکانپذیر میکند و  Multiple Recorders حمایت از مارکهای مختلف رایتر میکند.

با فعال کردن این دو گزینه در نرم افزار  رایت نرو  Nero امکان چند بار رایت بروی  DVD یا CD  معمولی در دستگاهای مختلف را فراهم میکند.


 
جلوگیری از خستگی چشم
ساعت ٩:۱٠ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢٠ تیر ۱۳٩٠ : توسط : محمود اعتضادی جمع

امروزه بسیاری از ما ساعات کاری خود را مقابل صفحه مانیتور سپری می کنیم و وقتی به خانه می رسیم هم خستگی تن خود را جلوی صفحه تلوزیون (یا مجددا مانیتور کامپیوتر) به در می کنیم، اما با خستگی چشمهایمان چه کنیم؟‏

خستگی و حتی درد چشمها در برابر مانیتور یکی از شایعترین مشکلاتی است که کاربران کامپیوتر با آن مواجه اند. مساله ای که بعضی وقتها ممکن است حتی مانع از فعالیت عادی و یا خوابیدن هم بشود. شاید شما هم قبلا گرفتار چنین مشکلی شده اید و حتی به دنبال راه حلی برای آن هم گشته اید. اما چه کار باید کرد؟‏

اولین کار این است که "خستگی چشمها" را بشناسیم. یا آنگونه که این روزها مرسوم است: خستگی چشمها را از نو تعریف کنیم!‏

شناخت "خستگی چشمها"
تشخیص علائم خستگی چشمها بسیار آسان است، اما چیزی که کمی سخت است، یافتن ارتباط بین این علائم و خستگی چشمهاست. چون این علائم بسیار غیراختصاصی و رایج هستند. مثلا سردرد، احساس سنگینی سر، سرگیجه یا پرش عضلات اطراف چشم و پلک می تواند نشانه ای از خستگی چشم باشد. همچنین ممکن است درد و سوزش چشمها (حتی وقتی که چشمها را می بندیم) و احساس سنگینی چشم و حتی تهوع هم علامت خستگی چشم باشند.‏

اما مساله این است که ما بیشتر اوقات به جای توجه به این علائم که چشم برای ما می فرستد، آنها را تقصیر کم خوابی یا استرس کار و خستگی روزمره می دانیم و اهمیتی برای آنها قائل نمی شویم.‏

چطور از دست خستگی چشم خلاص شویم؟
به چشمهایتان زنگ تفریح بدهید: بعضی وقتها بلند شدن از جلوی کامپوتر خیلی سخت است اما بهتر است هر نیم ساعت که با کامپیوتر کار می کنید، چند دقیقه ای به چشمانتان استراحت بدهید، بروید و یک نوشیدنی برای خودتان بیاورید. با کسی که قرار است پروژه ای را تحویلش بدهید کمی تلفنی صحبت کنید. از پنجره به بیرون نگاهی بیندازید یا هر کار دیگری که مستلزم نگاه کردن به صفحه مانیتور نباشد انجام بدهید. چشم شما قدرشناسی خود را نشان خواهد داد و کمتر بهانه خواهد گرفت.‏

از نرم افزارها ها برای یادآوری استفاده کنید:
تعداد زیادی از اپلیکیشن های یادآور سلامت برای گیکهای محترم عرضه شده اند. مثلا: Awareness, WorkRave, Time Out, و ProtectYourVision. کار همه آنها این است که گاه به گاه به شما یاد آوری می کنند که این اطراف چیزی غیر از مانیتور و کامپیوتر هم هست و بهتر است لحظاتی به چشمان خود استراحت بدهید.‏

قانون 20-20-20
برای بخاطر سپاری بهتر و رفع خستگی چشمها، عده ای قانون 20-20-20 را پیشنهاد می کنند که به این صورت بیان می شود. هر 20 دقیقه، 20 ثانیه به جایی در 20 قدمی خود نگاه کنید (این 20 قدم چیزی حدود 6-7 متر می شود) اما من ترجیح می دهم این قانون را به این صورت اصلاح کنم: هر 20 دقیقه 20 ثانیه به فاصله دور نگاه کنید و 20 قدم هم راه بروید. اینطوری هم از خستگی چشمها در امان خواهید بود و هم درد کمر و کتف و شانه ها کمتر به سراغتان می آید. چون توصیه شده است که بعد از مدتی نشستن، بهتر است چند قدم راه بروید.‏

چشمها را باید شست:
بله چشمها را باید شست، البته خود چشم بلد است این کار را انجام بدهد. پلک زدن مرتب، عمل شستشوی چشم را با استفاده از ماده پاک کننده و محافظ فوق العاده ای به نام اشک انجام می دهد. اما متاسفانه وقتی به شدت به چیزی خیره شده اید (مثلا یه صفحه مانیتور) دفعات پلک زدن بسیار کم می شوند و این چیزی است که اصلا خوب نیست و بعد از مدتی ممکن است اشک کاربر محترم را در بیاورد. بهتر است گهگاه چشمانتان را برای چند ثانیه ببندید یا چند بار عمدا پلک بزنید.‏

عادت های خوب برای چشم:
وقتی شروع به استفاده از قانون 20-20-20 کردید، سعی کنید اینکار را مرتب انجام دهید. در ضمن می توانید این قانون را طوری اصلاح کنید که با شرایط شما سازگارتر باشد. ادامه دار بودن این استراحت بسیار مفیدتر از انجام دقیق آن هر 20 دقیقه یکبار است. ‏

همچنین بهتر است نور صفحه نمایش را متناسب با شرایط خودتان و روشنایی محیط تنظیم کنید. بعضی نرم افزارها مانند Flux می توانند کار تنظیم روشنایی صفحه در طول روز را برایتان انجام دهند.همچنین بهتر شدن شرایط زیستی محیط کار شما نظیر تنظیم روشنایی و تهویه مناسب و حتی دکوراسیون و رنگ بندی خوب؛ می تواند تاثیر زیادی در بهبود سلامت بدن و چشمهایتان داشته باشد. حتی یک تغییر کوچک هم می تواند کمک بزرگی باشد.‏

 نهایتا اینکه، بهتر است در غیر از ساعات کاری استفاده از صفحه نمایش را محدود کنید. دل کندن از تکنولوژی اطلاع رسانی خیلی سخت است ولی یک قدم زدن معمولی می تواند در سلامت و روحیه شما تاثیری بگذارد که به چند دقیقه دوری از صفحه مانیتورتان می ارزد. 


 
تغییر اندازه تصویر یا عکس
ساعت ٧:٢۸ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٩ تیر ۱۳٩٠ : توسط : محمود اعتضادی جمع

یکی از پرسشهای مکرر دانشجویان و همکاران چگونگی تغییر اندازه عکس و کم کردن حجم آن جهت ارسال در فرمهای ثبت نامی است.

من این شیوه را پیشنهاد میکنم:

 برروی فایل عکس راست کیلک کرده و گزینه  Open with  را انتخاب و سپس گزینه Microsoft Office Picture Manager (که از زیرمجموعه نرم افزارهای آفیس است) را برگزینید. 

پس باز شدن فایل تصویری در محیط   Microsoft Office Picture Manage برروی گزینه  Edit Picture کلیک کرده و از پانل باز شده سمت راست گزینه Resize  را انتخاب کنید.

اکنون می‎توانید با استفاده از ابزار موجود در بخش ریسایز، تصویر مورد نظر را تغییر اندازه داده و مجددا ذخیره کنید.


 
امکانات امنیتی جدید در جیمیل
ساعت ٦:٢۳ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱٤ تیر ۱۳٩٠ : توسط : محمود اعتضادی جمع

 افزایش حملات سایبری در ماه های اخیر گوگل را مجبور کرد برای حفظ امنیت کاربران سرویس های خود از جمله جیمیل دست به کار شود.

یکی از امکانات تازه اضافه شده به جیمیل قابلیتی موسوم به anti-phishing برای شناسایی پیام هایی است که با هدف فریب کاربران ارسال می شوند و هدف از این کار سرقت اطلاعات حساس شخصی کاربران است.

مهم ترین مزیت این سرویس نمایش دقیق و کامل آدرس فرستنده برای کاربر است. با این حساب اگر در ایمیلی ادعا شده باشد که پیام مذکور از سوی یک بانک معتبر ارسال شده، با بررسی آدرس نمایش داده شده می توان به صحت یا عدم صحت ادعا پی برد.

طی دو ماه اخیر هکرها با ارسال ایمیل هایی که ظاهری مشابه با ایمیل های رسمی نهادهای دولتی و بانک ها در آمریکا داشتند، موفق شدند اطلاعات فراوانی را از کاربران سرقت کنند و گوگل به همین علت مورد انتقادهای شدید وبی سابقه قرار گرفت.

برخی از این اطلاعات مربوط به روزنامه نگاران و نهادهای نظامی بودند و افشای آنها برای گوگل بسیار گران تمام شد.

پیش از این، کاربران برای مشاهده دقیق آدرس فرستنده یک ایمیل باید با کلیک بر روی لینک show details جزییات مربوطه را مشاهده می کردند و بی توجهی برخی از افراد به این مساله زمینه را برای سوءاستفاده های بیشتر فراهم می کرد.

گوگل می گوید در آینده برخی امکانات دیگر امنیتی را هم به جیمیل می افزاید.


 
مرتب کردن فهرست اسامی بر اساس حروف الفبا:
ساعت ٧:۱٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٢ تیر ۱۳٩٠ : توسط : محمود اعتضادی جمع

ـ فهرست را انتخاب (Select) کنید.

ـ از منوی Table گزینه Sort را انتخاب کنید. ـ کلید Ok را جهت مرتب‏سازی متن کلیک کنید. خواهید دید که فهرست شما بر اساس حروف الفبا مرتب خواهد شد.

حال فرض کنید که یک جدول شامل ستون‏های نام، نام خانوادگی، شماره و… دارید و می‏خواهید این فهرست را بر اساس نام خانوادگی مرتب کنید. اگر فهرست شما در جدول (table) طراحی شده باشد، موارد دیگری به پنجره Sort اضافه می‏شود که به شما امکان می‏دهد تا فهرست خود را بر اساس ستون خاصی (مثلاً نام خانوادگی) مرتب کنید.

اگر گزینه Header rows را در زیر عنوان My list has انتخاب کنید، ردیف اول جدول شما به عنوان نام ستون‏ها شناسایی شده و کار شما جهت شناسایی ستون‏ها راحت‏تر خواهد شد و نیز ردیف اول که شامل عنوان ستون‏هاست، در محاسبات مرتب‏سازی در نظر گرفته نمی‏شد.


 
فناوری نانو ژنراتور از حرکات بدن برق می سازد:
ساعت ٦:۳۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٢ تیر ۱۳٩٠ : توسط : محمود اعتضادی جمع

نسل جدیدی از ریز حسگرها (tiny sensors) که در دوربین های امنیتی و هوایی به کار می رود، تنها به کمی فشار هوا نیاز داشته باشند و بدون نیاز به هرگونه باتری عمل کنند. این نانو ژنراتورها می توانند یک نسیم و یا حتی حرکات ساده یک فرد را به انرژی برای تامین برق یک آی پاد و دستگاه های انتقال وایرلس تبدیل نمایند.

این حرکت در حقیقت سنگ بنا و آغاز تولید دستگاههای قابل حمل الکترونیکی است که بدون استفاده از باتری و تامین برق شهری صرفا انرژی الکتریکی خود را از حرکات بدن بدست می آورند.


 
 
ساعت ۱۱:۳٢ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٧ تیر ۱۳٩٠ : توسط : محمود اعتضادی جمع

بدلیل مسافرت چند روزی از اینترنت دور بودم

در اسرع وقت مطلب جدید  خواهم نوشت.