محمود اعتضادی

رایانه - موسیقی - روانشناسی
 
موسیقی درمانی
ساعت ۱۱:۱۸ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳٩۱ : توسط : محمود اعتضادی جمع

موسیقی به روش‌های مختلف بر روی اعضاء بدن ما تأثیرگذار است.

موسیقی درمانی هم بر روی نشانه‌های ظاهری و هم بر روی احساسات درونی و باطنی  تأثیر آرام کننده و مثبت دارد ولی اثبات این مسئله، بسیار مشکل است.


• موسیقی احساسات را توسعه می‌دهد و فراگیر می‌کند.
• موسیقی باعث تحریک، ترشح و تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود.

 

«موسیقی نه تنها جریان ریتم‌های بدن ما را تنظیم می‌کند، بلکه اولین تأثیرش بر روی نظم ضربان قلب است این مطالب را دکتر فریدریک از هولدن برگ روانکاو و متخصص موسیقی درمانی از بیمارستان وابسته به دانشگاه اپن دورف بیان می‌کند. وی در ادامه می‌افزاید که تقریباً تمامی جریانات و فعل و انفعالات در ساختار بدن ما تحت تأثیر یک ریتم مشخص عمل می‌کنند، ولی این امر فقط مختص فرکانس‌های تنفسی و نبضی نمی‌شود، بلکه ضربان قلب، امواج مغزی و سیکل هورمون‌های بدن را هم شامل می‌شود.

ملودی‌ها و موسیقی و صداهای ملایم، به خصوص، تأثیر زیادی بر تنظیم این امواج دارند. اصواتی که احساسات ما را نوازش می‌دهد، می‌تواند رفتار و احساسات ما را تغییر دهد، پروسه درمان شکیبایی و بردباری درد را افزایش می‌دهد و انواع ترس‌های مرضی را از بین می‌برد.

موسیقی از این لحاظ است که باعث آرامش ما می‌شود و هیجانات و گرفتگی درد در مفاصل و ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد.

منبع:موسیقی ابزار درمان است


 
استاد حسن کسایی
ساعت ٥:٤۳ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٧ خرداد ۱۳٩۱ : توسط : محمود اعتضادی جمع

استاد حسن کسائی سال های کودکی و نوجوانی را در خانه ای گذراند که محفل برجسته ترین موسیقی دانان زمان بود. بیش از پنج سال نداشت که نزد جلال تاج اصفهانی به تعلیم آواز و فراگیری گوشه های موسیقی مشغول شد، وسپس از اسماعیل ادیب خوانساری نکته ها و دقایقی در اجرای آواز آموخت. یازده ساله بود که اولین اجرای صحنه ای را با آواز خود و به همراه فلوت نصیر ثقفی در دبیرستان سعدی اصفهان با موفقیت به انجام رسانید . در همان سال به همراه پدرش در تهران موفق به دیدار ابوالحسن صبا و حسین تهرانی شد و به همراه ویلن استاد، قطعه آوازی در مایه ابوعطا خواند، اما یکی دو سال بعد صدای شش دانگ خود را از دست داد و مغموم و دل شکسته به دنبال گمگشته خویش به صدای نی پیرمردی که از پشت دیوار حیاط منزل می گذشت، دل بست. پدرش که همواره بهترین مشوق او بود، یک نی برایش خرید. حسن قریب دو سال در آن چوب خشک، شبانه روز دمید، اما صدایی موزون نشنید، ولی به ناگاه صدای نی رام شد و او چنان صداهایی از دل این ساز بیرون کشید که قبل از او هرگز شنیده نشده بود. مدت چند جلسه به منزل مهدی نوایی بهترین یادگار نایب اسدالله رفت و تکینیک های متدوال نوازندگی نی تا آن زمان را به خوبی آموخت.

حسن کسائی در سال 1322 در حالی که فقط پانزده سال داشت، نخستین برنامه خود را با اجرای قطعاتی در دستگاه سه گاه و چهار مضراب زنگ شتر صبا در رایو ایران آغاز نمود. سال 1325 با خرید دستگاه ریل گراندیک، قطعاتی در اصفهان ضبط کرد و به صورت ماهانه برای پخش به رادیو تهران فرستاد.

درک محضر ابوالحسن صبا و شاگردی او، فرصت بسیار مغتنمی بود تا کسائی جوان به دقیق ترین و ظریف ترین زوایای موسیقی ایران آشنا شود و از آن پس با بهره گیری از دیگر هنرمندان طراز اول موسیقی، سخت کوشی و مرارت بسیار، استعداد فوق العاده و مطالعه مستمر بر روی ساز و آواز استادان موسیقی، همچنین مطالعه بر روی موسیقی سایر ملل، موسیقی نواحی مختلف ایران و حتی موسیقی عامیانه، موفق به تکوین سبک نوین نی نوازی در دوران معاصر گردید. کسائی در اوایل دهه سی، به ساز سه تار نیز گرایش پیدا کرد و از تجربیات ابوالحسن صبا، عبدالحسین صبا(برادر بزرگ ابوالحسن خان)و ارسلان درگاهی، نکته ها آموخت، همچنین بر اثر همنوازی با سه تار احمد عبادی و تار جلیل شهناز، به شیوه ای منحصر به فرد در نواختن سه تار دست یافت.

او نی را برای اولین بار در سال 1329 به ارکستر برد و با ارکستر رادیو ارتش اصفهان همکاری خود را شروع کرد. در سال های بعد با ارکسترهای متعدد رادیو به سرپرستی هنرمندانی چون: ابوالحسن صبا، حسین یا حقی، حبیب الله بدیعی، محمد میر نقیبی، همایون خرم و دیگران به فعالیت خود در این زمینه ادامه داد.

در سال 1332 عکس او بر روی مجله موزیک ایران، با عنوان « کسائی، استاد نی» و با مقاله احمد مهران(شاعر- ادیب) به چاپ رسید، و این در حالی بود که با اقامت در تهران و اجرای برنامه های متعدد رادیویی، روز به روز شهرتش افزوده می شد. در سال 1335 به دعوت داود پیر نیا به برنامه گل ها راه یافت و تا سال 1357 که در گلچین هفته شرکت نمود، با این سلسله برنامه، همکاری تنگاتنگ داشت، کسائی پس از ازدواج (1344) بیش تر به فعالیت هنری خود در رادیو اصفهان ادامه داد وبا تکنوازی، همنوازی، آهنگ سازی، سرپرستی ارکستر رادیو، ریاست شورای موسیقی رادیو و تدریس در مرکز فرهنگی رادیو اصفهان، همچنین تدریس در دانشگاه فارابی اصفهان به کار و کوشش خود در زمینه اجرا و احیای موسیقی ایران در دوره موسیقی نوین ادامه داد. حسن کسائی به همراه مرتضی نی داود و حسین تهرانی در سال 1351 نشان لیاقت هنری از وزارت فرهنگ و هنر دریافت نمود. به همت رادیواصفهان یک دوره ردیف موسیقی از سه تار و آواز او در سال 1353 ضبط و پخش شده که بصورت پراکنده در دسترس علاقه مندان است، اما متأسفانه در مرکز رایو اصفهان، به همراه بسیاری از دیگر آثار وی و سایر هنرمندان که محصول سال ها زحمت و تولید بود، در سال57 و 58 به دست عده ای از بین رفت!

کمپانی C.B.S فرانسه در سال 1354 اثری از او در مایه های شور و ماهور به همراه تنبک جهانگیر بهشتی ضبط کرد و در تمام نقاط جهان منتشر ساخت. این اثر به همراه دیگر آثار منتشر شده از طرف سازمان یونسکو و آثار موجود از وی در آرشیو های موسیقی کشورهای مختلف، برای او پی آمد شهرت جهانی داشت، اما متأسفانه کسائی به دلیل درون گرایی محض- که شاید از مختصات ساز او، موسیقی ایرانی و موسیقی مشرق زمین باشد- هرگز دعوت مجامع مختلف جهانی را (از دهه سی تا هشتاد)، نپذیرفت و بر اثر بی توجهی مسئولان و ترویج « موسیقی مصرفی» و یا « سنتی محض»، از اوایل دهه پنجاه، خلوت گزید، ولی لحظه ای بی اندیشه موسیقی نزیست و از خلق ملودی های ناب و تازه، دوری نجست.

حسن کسائی بار دیگر پس از سال ها کناره گیری از صحنه موسیقی، از سال 1378 تا1389وارد دوره جدیدی از ضبط نواخته ها و ساخته های خود شده است(که برخی از این آثار به همراهی تار یا عود شهرام میر جلالی است)، تا بار دیگر نشان دهد که عشق به مردم و موسیقی سرزمین اش، چگونه او را در سنین کهولت، آماده ساخته تا بنوازد آثار این چنین را،... هر چند خود او اعتقاد دارد که سال های طلایی عمری هنری اش به ناچار در سکوت و در کنج خانه گذشته است.

برگرفته از کتاب "تاریخ شناسی موسیقی و ردیف موسیقی ایران"

http://www.kassaimusic.ir

 


 
نگاهی کوتاه به ردیف موسیقی ایرانی 1
ساعت ٦:٠٢ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩۱ : توسط : محمود اعتضادی جمع

ردیف به مجموعه‌ قطعه‌هایی از موسیقی ایرانی اطلاق می‌شود که برای اجرا و یاددهی و یادگیری و نشان دادن قابلیت‌های خاصی از موسیقی ایرانی انتخاب، منظم و مرتب شده‌اند. هریک از این قطعه‌ها گوشه نامیده می‌شود.

ردیف معمولاً به هفت مجموعهٔ مرتب خاص و مشخص تقسیم می‌شود. هریک از این مجموعه‌ها دستگاه نامیده می‌شوند.

دستگاه در موسیقی ایرانی، عبارت است از پرده‌های مختلف موسیقی ایرانی که حس و شور خاصی را به شنونده انتقال می‌دهد. معمولاً با گردش ملودی آغازشان شناخته می‌شوند.

دستگاه از دو واژهٔ «دست» و «گاه» به معنای مکان، زمان و نغمه تشکیل شده و مانند واژهٔ پهلوی «دستان» در موسیقی دوران ساسانیان به گونه‌ای موسیقی که با دست اجرا می‌شود، اشاره می‌کند.

موسیقی سنتی ایران شامل هفت دستگاه است که پنج آواز هم از متعلقات آنها به شمار می‌روند:

  • دستگاه شور
    • آواز ابوعطا  
    • آواز افشاری  
    • آواز بیات ترک
    • آواز دشتی
  • دستگاه سه‌گاه
  • دستگاه چهارگاه
  • دستگاه همایون
    • آواز اصفهان  
  • دستگاه ماهور
  • دستگاه نوا
  • دستگاه راست‌پنج‌گاه

 
استفاده رسمی از آدرس آی پی ورژن شش (IPv6)
ساعت ٦:٠٩ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٠ خرداد ۱۳٩۱ : توسط : محمود اعتضادی جمع

IP یا همان آدرس های اینترنتی، عددی است یکتا که برای دسترسی به اینترنت از آن استفاده می شود. این آدرس که از ۴ بخش عددی تشکیل شده، بر روی هر یک از دستگاه های متصل به اینترنت قرار می گیرد و شبکه جهانی اینترنت را تشکیل می دهد.
فرمت فعلی آدرس های اینترنتی به شکل a.b.c.d می باشد، که هر کدام از این جایگاه ها می تواند عددی بین ۰ تا ۲۵۵ باشد. با این حساب، اگر آدرس های غیر قابل استفاده و آدرسهای جدا شده در استانداردهای RFC را از این تعداد کم کنیم، چیزی حدود 4.3 میلیارد آدرس آی پی خواهیم داشت.

در سال ۱۹۸۳ زمانی که اولین استانداردهای آی پی ورژن ۴ تهیه می شد کسی حتی فکرش را نمی کرد که این آدرسها روزی به پایان برسند. اما در اواخر سال ۲۰۱۰ بود که آدرسها رو به پایانی گذاشت و جامعه جهانی خود را برای انتقال به آی-پی های ورژن جدیدتر یا همان IPv6 آماده کرد.

مصداق همین موضوع را می توان در سیستم شماره تلفن های شهر تهران یافت. چند سال پیش به سبب اینکه تعداد شماره های در دسترس برای تلفن های ۷ رقمی، تعداد محدودی بود، شرکت مخابرات استان تهران مجبور به افزایش تعداد ارقام شماره های تلفن به ۸ رقم شد.

 شاید با خود بگویید که این تعداد کاربر اینترنتی که وجود ندارد که این 4‪.‬3 میلیارد آدرس پایان یافتنی باشند. اما مساله اینجاست که دنیا با داشتن 2‪.‬5 میلیارد کاربر اینترنتی هم اکنون بیش از ۱۱ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت دارد. این روزها همه چیز به اینترنت وصل می شود، از کامپیوتر و لپ تاپ و گوشی موبایل گرفته تا یخچال و ماشین و ساعت های مچی.

چه تعداد آدرس در IPv6 در دسترس خواهد بود ؟

شاید اعلام کردن و یا خواندن این عدد سخت باشد، ولی بهتر است مقایسه کنید که تعداد آدرسهای در دسترس برای IPv4 و IPv6 چقدر با هم متفاوت است !

IPv4 : 4,300,000,000
IPv6 : 340,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000

همانطور که می بینید فعلا می توانیم بر روی آدرسهای جدید حساب باز کنیم، البته به شرطی که سالهای آینده پای سیارات دیگر و موجودات ساکن آنها به میان نیاید !

 

چه زمانی به آدرسهای جدید منتقل می شویم ؟

ششم ژوئن سال ۲۰۱۲ بود، دنیا تصمیم گرفت تا به سمت آدرس های جدید حرکت کند و گوگل، فیسبوک، یوتوب، یاهو و دیگر شرکت های بزرگ سرورهای خود را به آدرس های جدید منتقل کردند. البته شایان ذکر است که انتقال به آدرس های جدید چند سالی زمان می برد، زیرا هنوز تعداد زیادی از دستگاه ها با آدرس های ورژن ۴ کار می کنند و بعضی ها هم کلا از سیستم جدید آدرس دهی پشتیبانی نمی کند.

همچنین ۱۰۰ شرکت تولید کننده تجهیزات شبکه از این به بعد ورژن جدید IP را به عنوان یک جز همیشگی دستگاه هایشان به حساب میاورند.

 

امکانات و ویژگی‌های جدید ورژن جدید IP:

  • افزایش فضای آدرس  
  • پیکربندی اتوماتیک stateless  
  • قابلیت‌های جدید در extension header
  • امنیت اجباری
  • کاهش هزینه‌های مدیریت شبکه
  • بهینه سازی برای شبکه‌های نسل آینده(NGN
  • محافظت از دارایی‌های شرکت
  • محافظت از سرمایه‌گذاری

 


 
کپچا (captcha) چیست؟
ساعت ۱٠:۳٧ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ۱٠ خرداد ۱۳٩۱ : توسط : محمود اعتضادی جمع

تا کنون احتمالاً با تصویری از حروف و اعداد که عمداً کج و ناواضح رسم شده‌اند در وب‌گاه‌های مختلف برخورد کرده‌اید و از شما خواسته شده تا آنرا به شکل صحیح خوانده و بادقت در یک جعبهٔ متن وارد کنید.

اگر چنین است شما با یک کپچا سر و کار داشته‌اید.

کپچا یا Captcha

مخفف: 

  Completely Automated Public Turing test to tell Computers and  Humans Apart

به معنی «آزمون همگانی کاملا خودکارشدهٔ تورینگ برای مجزا کردن انسان و رایانه» می‌باشد، یک سامانهٔ امنیتی و روند ارزیابی است که برای جلوگیری از برخی حمله‌های خرابکارانهٔ ربات‌های اینترنتی به‌کار می‌رود. این روند می‌تواند مشخص کند که مراجعه کنندگان به یک وب‌گاه و یا سایر خدمات آنلاین انسان هستند یا کامپیوتر. بدین منظور برنامهٔ کپچا آزمون‌هایی را تولید می‌کند که تنها انسان‌ها قادر به پاسخ‌گویی به آنها باشند. چون کامپیوترها و نرم‌افزارهای فعلی احتمالاً نمی‌توانند پاسخ درستی به این آزمون بدهند، هر کاربری که آنرا درست حل کند، انسان فرض می‌شود.

دانشگاه کارنگی ملون که تحقیقات زیادی در زمینه کپچا دارد، می‌خواست واژه CAPTCHA را به نام خود به ثبت برساند که این اقدام مورد پذیرش واقع نشد. به همین دلیل آن‌ها از واژه یِ ReCAPTCHA برای اقدامات خود استفاده نمودند.

در تصویر زیر یک کپچای مدرن را مشاهده می نمایید.

  

کپچا گاهی «معکوس تست تورینگ» نامیده می‌شود. چون تست تورینگ توسط انسان برگزار می‌شود و هدفش تشخیص ماشین است اما کپچا توسط ماشین برگزار می‌شود و هدفش تشخیص انسان است.

 

منبع: ویکی پدیا فارسی


 
دیکشنری پاردیک
ساعت ٦:٤۳ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٧ خرداد ۱۳٩۱ : توسط : محمود اعتضادی جمع

بعد از مدت ها تلاش یک دیکشنری کاملا ایرانی که میتواند جایگزین دیکشنری های معروف شود روانه بازار شده است.

از قابلیت های دیکشنری پاردیک میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
1- نصب انواع واژه نامه ها : پاردیک به شما امکان نصب واژه نامه های مشهوری مانند بابیلون ، آکسفورد ، لانگ من ، لاروس ، وبستر و حتی دانشنامه های معروفی همچون بریتانیکا را میدهد .
2- پیشنهاد کلمات : با استفاده از این قابلیت ، پس از تایپ چند حرف ابتدایی از کلمه مورد نظر ، لیستی از کلمات به شما نشان داده میشود تا بتوانید انتخاب دقیق تر و همچنین سریعتری داشته باشید . البته پیشنهاد کلمات بستگی به اولویت دیکشنری ها نیز دارد .
3- تلفظ انسانی : کلمات تایپ شده توسط شما قابلیت تلفظ به سه زبان انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی را دارا میباشند .
4- ترجمه کلمات با پشتیبانی از 75 زبان متفاوت .
5- قابلیت پیشرفته ترجمه متون به 64 زبان مختلف .
6- تکنولوژی کلیک : با استفاده از این تکنولوژی ، پاردیک قادر به شناسایی کلماتی که زیر نشانگر ماوس قرار دارند خواهد بود . پس از قرار دادن نشانگر ماوس روی کلمه مورد نظر کافیست کلید کنترل و راست کلیک را فشار دهید تا بلافاصله به معنای واژه مورد نظر دسترسی پیدا کنید .
7- ترجمه متون تنها با انتخاب متن مورد نظر : کافیست متن مورد نظر خود را انتخاب کرده و کلیدهای ترکیبی کنترل و اسپیس را بفشارید . همان لحظه پنجره کوچکی ظاهر شده و ترجمه متن انتخاب شده را به شما نشان خواهد داد .
8- مدیریت و ویرایش واژه نامه های نصب شده : در پاردیک شما این امکان را خواهید داشت تا به مدیریت ( حذف ، نصب و تغییر اولویت ) واژه نامه ها بپردازید . با استفاده از قابلیت ویرایش نیز میتوانید معنای واژه های موجود در یک واژه نامه را تغییر دهید .
9- بروزرسانی خودکار نرم افزار : به محض اینکه بروزرسانی جدیدی در کانال آپدیت پاردیک قرار بگیرد ، نرم افزار آنها را دریافت نموده و نصب میکند . این بروزرسانی ها به منظور بهبود نرم افزار ، تکنولوژی کلیک و همگون سازی بیشتر با نسخه های جدید مرورگرهای کروم و فایرفاکس ارائه میشوند .
10- دریافت اطلاعات از ویکیپدیا به هشت زبان : پس از جستجوی یک کلمه در پاردیک ، اطلاعات مربوط به آن از دانشنامه ویکیپدیا به هشت زبان فارسی ، انگلیسی ، ایتالیایی ، اسپانیایی ، فرانسوی ، آلمانی ، روسی و چینی استخراج خواهد شد .


 
جستجو در میان اسناد Google Docs
ساعت ٥:۱٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱ خرداد ۱۳٩۱ : توسط : محمود اعتضادی جمع

گوگل ویژگی جدیدی را به مجموعه آنلاین Google Docs خود اضافه کرده است. این ویژگی توانایی انجام جستجو در میان اسناد است. این ابزار جدید علاوه بر آسان تر کردن جستجو برای کسب اطلاعات بیشتر، تعدادی ویژگی دیگر را نیز را با خود دارد از جمله امکان ساخت اسناد پژوهشی.

کاربران در هنگام ورود به سایت Google Docs می توانند در قسمت سمت راست به این پانل پژوهشی دسترسی داشته باشند.

گوگل به طور پیوسته مجموعه Google Docs خود را آپدیت می کند از جمله این ویژگی ها اضافه کردن قالب، فونت و سایر امکاناتی است که آن را به مجموعه نرم افزار های دسکتاپ نزدیک کند.