محمود اعتضادی

رایانه - موسیقی - روانشناسی
 
فصل‌بندی کتاب و پایان‌نامه در ورد
ساعت ٧:٠٠ ‎ق.ظ روز شنبه ٢۳ خرداد ۱۳٩٤ : توسط : محمود اعتضادی جمع

یکی از مهمترین مشکلات آماده‌سازی یک کتاب و پایان‌نامه، فصل‌بندی یا سکشن بندی (Section) آن است. معمولا فصول یک کتاب یا پایان‌نامه، سربرگ‌ (هدر) و پابرگ (فوتر) متفاوتی دارند و یا حتی نحوه شماره گذاری صفحات آن‌ها متفاوت هست. خیلی از کاربران برای انجام اینکار، هر فصل‌ را در یک فایل‌ ورد آماده می‌کنند و پس از چاپ آن‌ها را کنار هم قرار می‌دهند به این علت که با امکان فصل‌بندی در ورد آشنا نیستند. 

در نرم افزار ورد این امکان وجود دارد که هر فصل یا هر Section تنظیمات خاص خودش را داشته باشد، مثلا هر سکشن‌ می‌تواند در موارد زیر با بقیه سکشن‌ها متفاوت باشد:

  • اندازه کاغذ. یعنی تا یک جایی از متن A4 باشد و در ادامه به A5 (نصف A4) تبدیل شود و باز در ادامه A4 شود. 
  • افقی یا عمودی (Portrait/Landscape) بودن صفحه.
  • فاصله متن از چهار طرف (حاشیه‌).
  • هدر و فوتر.
  • نحوه شماره گذاری صفحات
  • و خیلی از موارد دیگر ...

برای ایجاد یک سکشن جدید با تنظیمات متفاوت نسبت به سکشن قبل در یک فایل ورد، کافیست مکان نمای ماوس را در جایی که باید سکشن جدید آغاز شود (مثلا پس از اتمام فصل ۱ و قبل از شروع فصل ۲) قرار دهیم. سپس از تب Page Layout و از گروه Page Setup، روی دکمه‌ی بازشونده‌ی Breaks کلیک می‌کنیم. همان طور که می‌بینید، چهار نوع Section Break وجود دارد:

  • Next Page: فصل جدید از صفحه‌ی بعد شروع می‌شود.
  • Continuous: بدون شکست صفحه، فصل جدید در ادامه‌ی فصل قبلی شروع می‌شود.
  • Even Page: فصل جدید از نخستین صفحه‌ی زوج بعدی آغاز می‌شود.
  • Odd Page: فصل جدید از نخستین صفحه‌ی فرد بعدی آغاز می‌شود.

 

تنظیمات متفاوت در هر سکشن:

با استفاده از یکی از انواع سکشن بندی، براحتی می‌توان در هر سکشن تنظیمات متفاوتی اعمال کرد بدون اینکه بر سکشن‌های قبل و بعد تاثیری داشته باشد. البته در برخی از موارد مانند هدر و فوتر و شماره گذاری صفحات برای اینکه تغییرات تنظیمات هر سکشن بر سکشن‌ قبل اثری نداشته باشد باید یک کار اضافه انجام داد. برای اینکار باید گزینه Link to Previous را غیرفعال کرد.

 

 

بدین منظور در قسمت هدر صفحه دوبار کلیک کنید تا قابلیت ویرایش آن فعال شود و بخش Header and Footer Tools به تب‌ها اضافه شود. در تب Design و در گروه Navigation، دکمه‌ی Link to previous را پیدا کنید. همان طور که می‌بینید، این دکمه به طور پیش‌فرض روشن است. روی آن کلیک کنید تا دکمه خاموش شود و ارتباط این فصل با فصل پیشین قطع شود. اکنون اگر هدر سکشن فعلی را ویرایش کنید، هدر سکشن قبلی تغییر نخواهد کرد.

نکته: اگر دکمه‌ی Link to previous برای شما غیرقابل کلیک است، به این علت است که یا در اولین سکشن هستید که باید به سکشن‌های بعد بروید تا این گزینه قابل کلیک باشد و یا اینکه فایل خود را سکشن‌بندی نکرده‌اید.

 

منابع:

pictocademy.ir

terapaper.com


 
مراسم بزرگداشت استاد محمدرضا لطفی در دانشگاه فردوسی مشهد
ساعت ٩:٠٢ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٦ خرداد ۱۳٩٤ : توسط : محمود اعتضادی جمع

  به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، مراسم بزرگداشت استاد محمدرضا لطفی همراه با اجرای گروه کانون موسیقی دانشگاه فردوسی ( گروه ارغنون ) روز 4 شنبه 6 خرداد ماه 1394 از ساعت 17 لغایت 19 در آمفی تئاتر پردیس توسط کانون موسیقی این دانشگاه برگزار خواهد شد.

  در این مراسم جناب آقای صمد برقی،از شاگردان استاد محمد رضا لطفی در مورد شخصیت استاد لطفی سخنرانی خواهند کرد .

 


 
چند راهکار برای چاپ
ساعت ٦:٥٩ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٥ خرداد ۱۳٩٤ : توسط : محمود اعتضادی جمع

پرینت متناوب چندین فایل مختلف

شاید دوست داشته باشید فایل‌های خود را یکی پس از دیگری پرینت کنید. بدین منظور تمامی فایل‌های مورد نظر را اگر در یک پوشه قرار دارند با راست کلیک در فضای خالی و انتخاب Select All و یا استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+A انتخاب کنید. همچنین اگر فایل‌ها در مکان‌های مختلفی هستند به صورت تک‌تک با نگاه داشتن کلید Ctrl و کلیک روی آن‌ها فایل‌ها به حالت انتخاب دربیاورید. روی یکی از فایل‌ها راست کلیک کرده و Print را انتخاب کنید. هر فایل در برنامه مرتبط با خودش باز شده و چاپ می‌شود.

پرینت یک صفحه وب بدون عکس‌ها و تصاویر پس‌زمینه
اگر گزینه Print Preview را از منوی File در مرورگر IE انتخاب کردید و در آن خبری از عکس و رنگ‌های پس‌زمینه نبود مشکلی نیست. اما اگر قرار است دقیقأ همان صفحه اینترنتی پرینت شود، بر روی منوی Tools و سپس Internet Options کلیک کنید. سپس بخش Advanced را انتخاب کرده و قسمت Printing را پیدا کنید. حال کافیست تا تیک گزینهPrint background colors and images را بردارید تا صفحه مربوطه بدون عکس‌ها و تصاویر پس‌زمینه پرینت شود.

افزایش سرعت پرینت
معمولأ سیستم مدت کوتاهی پرینت‌های شما را نگه می‌دارد و سپس برای چاپ به پرینتر می‌فرستد. در بسیاری از چاپگرها با انتخاب گزینه Properties و رفتن به بخش Advanced مرتبط با پرینترتان  می‌توانید به بخش مربوط به Printer Spooler دسترسی پیدا کنید. اکنون گزینه Print directly to the printer را انتخاب کنید. البته مدت زمانی طول می‌کشد تا پرینتر تمام اطلاعات را دریافت کند اما این گزینه برای موقعیت‌هایی که پرینتر دچار اختلال شده و شما نیاز دارید تا قبل از راه‌اندازی مجدد سیستم چاپ‌هایتان را تحویل بگیرید بسیار مفید است.


 
ادغام چند فایل متنی در ورد
ساعت ٦:٥٦ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٥ خرداد ۱۳٩٤ : توسط : محمود اعتضادی جمع

اگرچندین فایل متنی در اختیار دارید و می خواهید متون این فایل‌ها در یک فایل Word وارد کنید. یا به عبارت دیگر چند فایل متنی را با هم ادغام کنید. این کار به وسیله‌ی یک قابلیت کاربردی در Microsoft Word امکان‌پذیر است. در این ترفند به نحوه‌ی انجام این کار می‌پردازیم.

ابتدا فایلی که قصد دارید متون دیگر فایل‌ها در آن وارد شوند را در محیط Word فراخوانی نمایید.
سپس در تب Insert بر روی فلش کنار Object کلیک نموده و Text from File را انتخاب کنید.
اکنون فایل متنی مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی دکمه‌ی Insert کلیک کنید.
خواهید دید که محتویات این فایل متنی وارد فایل کنونی شما در Word خواهد شد.



همچنین اگر دوست دارید به جای اینکه متن مستقیماً وارد فایل شود، در قالب یک آیکن قرار بگیرید و پس از دوبار کلیک بر روی آیکن، فایل دیگر فراخوانی شود، می‌توانید بدین صورت عمل کنید:
در تب Insert بر روی Object کلیک کنید.
در پنجره‌ی باز شده به تب Create from File بروید.
سپس روی دکمه‌ی Browse کلیک نموده و پس از انتخاب فایل متنی مورد نظر بر روی Open کلیک کنید.
اکنون تیک گزینه‌ی Display as icon را فعال کرده و روی OK کلیک کنید.
خواهید دید که آیکن این فایل درج شده است و پس از دوبار کلیک بر روی آن، فایل باز خواهد شد.

 

منبع: ترفندستان