فصل‌بندی کتاب و پایان‌نامه در ورد

یکی از مهمترین مشکلات آماده‌سازی یک کتاب و پایان‌نامه، فصل‌بندی یا سکشن بندی (Section) آن است. معمولا فصول یک کتاب یا پایان‌نامه، سربرگ‌ (هدر) و پابرگ (فوتر) متفاوتی دارند و یا حتی نحوه شماره گذاری صفحات آن‌ها متفاوت هست. خیلی از کاربران برای انجام اینکار، هر فصل‌ را در یک فایل‌ ورد آماده می‌کنند و پس از چاپ آن‌ها را کنار هم قرار می‌دهند به این علت که با امکان فصل‌بندی در ورد آشنا نیستند. 

در نرم افزار ورد این امکان وجود دارد که هر فصل یا هر Section تنظیمات خاص خودش را داشته باشد، مثلا هر سکشن‌ می‌تواند در موارد زیر با بقیه سکشن‌ها متفاوت باشد:

  • اندازه کاغذ. یعنی تا یک جایی از متن A4 باشد و در ادامه به A5 (نصف A4) تبدیل شود و باز در ادامه A4 شود. 
  • افقی یا عمودی (Portrait/Landscape) بودن صفحه.
  • فاصله متن از چهار طرف (حاشیه‌).
  • هدر و فوتر.
  • نحوه شماره گذاری صفحات
  • و خیلی از موارد دیگر ...

برای ایجاد یک سکشن جدید با تنظیمات متفاوت نسبت به سکشن قبل در یک فایل ورد، کافیست مکان نمای ماوس را در جایی که باید سکشن جدید آغاز شود (مثلا پس از اتمام فصل ۱ و قبل از شروع فصل ۲) قرار دهیم. سپس از تب Page Layout و از گروه Page Setup، روی دکمه‌ی بازشونده‌ی Breaks کلیک می‌کنیم. همان طور که می‌بینید، چهار نوع Section Break وجود دارد:

  • Next Page: فصل جدید از صفحه‌ی بعد شروع می‌شود.
  • Continuous: بدون شکست صفحه، فصل جدید در ادامه‌ی فصل قبلی شروع می‌شود.
  • Even Page: فصل جدید از نخستین صفحه‌ی زوج بعدی آغاز می‌شود.
  • Odd Page: فصل جدید از نخستین صفحه‌ی فرد بعدی آغاز می‌شود.

 

/ 1 نظر / 5 بازدید

درود درود بر اقای اعتضادی مهربان یاد دانشگاه فردوسی بخیر هرچند شما مرا بیاد نخواهید آورد.